· 

Radio in de USA, Nederland is leuker!

In Nederland hebben we de radio heel goed voor elkaar, is mijn conclusie na twee weken in Amerika. Heel lang had ik het idee dat dat continent het summum was op het gebied van radio. Daar werden alle formats bedacht, daar ontstond ook de innovatie. Maar nee, hier in Holland is het interessanter.

 

Nu was ik zo’n 25 jaar terug met een vriend al eens in Florida en daar kwamen we er al snel achter dat het misschien toch niet altijd zo spannend was als we dachten. Internet had je toen nog niet, dus je kon het pas horen als je er was. Veel stations bleken betrekkelijk sloom en niet zo 'hip and happening' als waarvan we dachten dat Veronica het van gekopieerd had. Het kwam geregeld voor dat we op de radio de toen nog vinyl platen tot het letterlijke gaatje uit hoorden lopen. Leuk als je thuis je top-40-cassettebandje wilde maken, dat wel.

 

Door radiogoeroes wordt Amerika vaak nog als het grote voorbeeld genoemd. Er zijn voorbeelden genoeg van Nederlandse stations die gemodelleerd zijn naar een Amerikaans station. Inmiddels kunnen we het meeste uit de USA gewoon via internet horen. Behalve de waarschijnlijk interessantere stations dan, die in deze tijden van globalisering liever geen geld uitgeven aan rechten voor Europa. America First zullen we maar denken. Een jaar of vijf terug luisterde ik jarenlang geregeld naar het oldies station KKLZ in Las Vegas. Op een dolle avond bedacht ik eens een verzoekplaat aan te vragen, of noem het een ‘request’ als je verzoekplaat een bejaardenwoord vindt. Het gevraagde liedje heb ik nooit gehoord, maar een paar dagen later kon ik het station niet meer via internet ontvangen. Iemand moet daar vreselijk geschrokken zijn van een reactie uit het buitenland.

 

Maar met de rondreis door Californië had ik alle kans om weer veel radiostations te horen. Wat dan als eerste opvalt is dat het bereik van de meeste stations verschrikkelijk klein is. Ja, het land is groot, maar de meeste stations komen niet veel verder dan de grotere lokale omroepen in Nederland. Zelfs het genoemde vrij grote station in Las Vegas kreeg ik pas te pakken binnen een straal van 40 kilometer. Kortom, de gemiddelde forens kan daar niet lekker doorluisteren. Maar wat me vooral opviel is dat er in 25 jaar weinig verbeterd is aan de Amerikaanse radio. Het merendeel is vreselijk saaaaaiii, plaatje-op-plaatje-af met een stationcall en deejays die nauwelijks iets van zichzelf (kunnen) prijsgeven. En als het wat minder saai is, dan druipt de commercie ervan af. Dan gaat het over prijzen die worden weggeven voor een sponsor. Zelfs als je een Coen-en-Sander-achtig praatje hoort, merk je: oh ja, het moest hier dus gewoon over gaan. Die Amerikaanse Coen vertelt niet zomaar enthousiast over zijn positieve ervaringen met de navigatie van zijn nieuwe merktelefoon.

 

In die twee weken heb ik slechts een handvol best aardige, inhoudelijk wat meer interessante stations gehoord. Want over het algemeen is het alleen ‘Spotify met artiestenvermelding’. Zou me niet verbazen als Siri of Google binnenkort de platen aankondigt.

 

Nee, dan Nederland. Ga over de band en je hoort vaak DJ’s of presentatoren die daadwerkelijk iets te vertellen hebben, die er een persoonlijke touch aan geven, waar vaak ook een redactie aan het werk is. Veel keus en ook in de daluren nog genoeg inhoud. Natuurlijk zal niet alles je bevallen, maar we hebben altijd wel iets dat bij je past. En volgens mij is de manier waarop we in Nederland radiomaken ook precies de manier waarop het medium zich kan blijven onderscheiden van music streaming. Nu even nadenken wat ik daar zelf mee kan doen.

Reactie schrijven

Commentaren: 0