marketing

marketing · 06. april 2016
Uitbaters van fysieke winkels klagen weleens dat consumenten steeds vaker alleen komen kijken, om vervolgens online bij een andere winkel te kopen. Tegen een lagere prijs natuurlijk, want het gaat alleen nog maar daar om. Nu lijkt die trend me al een verbetering van het oeroude Nederlandse adagium ‘kijken, kijken, niet kopen’; we zijn blijkbaar al gevorderd tot ‘kijken, kijken, elders kopen’. Maar misschien hebben sommige ondernemers zelf de sleutel in handen voor de volgende fase:...
marketing · 16. januari 2016
Wie in de supermarkt geld wil besparen, doet er goed aan te kijken naar wat niet in de aanbieding is. Je hebt verschillende soorten boodschappers. Je hebt de categorie die de supermarkt inwandelt en ter plekke wel ziet wat er gekocht gaat worden. Je hebt er ook een die op basis van een gedegen voorbereiding de winkel instapt en het boodschappenlijstje minutieus afwerkt. En dan heb je nog de laatste categorie, waar ik me zelf bij schaar. Die heeft zowel een boodschappenlijstje waar alles wat...

marketing · 13. januari 2016
Zomaar een etentje in een lokaal restaurant. De jonge serveerster deed haar best. Ze wees op de papieren envelop voor het bestek. Daarop stonden enkele invulvelden, waarin je naam en mailadres pasten. ‘Je kunt je daarmee opgeven voor de nieuwsbrief, die we blijkbaar hebben.’ ‘Die we blijkbaar hebben?’, reageerde ik retorisch. ‘Ja, ik weet het ook niet precies’, antwoordde ze. ‘Oh, misschien is het dan beter dat je jezelf aanmeldt?’ ‘Nee, echt niet, die hoef ik niet.’ Het...
marketing · 10. januari 2016
Veel bedrijven en instellingen organiseren speciale duurzaamheidsevenementen om mensen bewust te maken van duurzame oplossingen en ze dan te verleiden die te gebruiken. Maar is zo’n thema-evenement wel het meest effectieve middel om meer duurzaam gedrag te stimuleren? Om die vraag te beantwoorden, is het in de eerste plaats van belang te achterhalen waarom mensen zich wel of niet duurzaam gedragen. Vorig jaar deed ik daar onderzoek naar voor mijn marketingstudie¹ aan de Vrije Universiteit in...