Allerlei · 20. februari 2023
Hang je al jaren de brave borst uit, voel je je toch nog smoezelig door de zelfscan van de supermarkt. Onze lege flessen zitten in tassen waar we elke week dezelfde Albert Heijn mee begroeten. Zo laten we zien dat we daar al veel besteed hebben. Ze hebben rafels, butsen, soepvlekken. Om de tassen weer te kunnen vullen, lever ik altijd eerst het drinkplastic in. Als de laatste lege fles is thuisgebracht, ontdek ik onder in de tas iets paars. Een reep chocola van vorige keer. Blijkbaar hebben we...
Allerlei · 12. december 2020
We hebben de regels er thuis op nageslagen. Je mag in deze barre tijden op pad voor noodzakelijke producten. Een mens kan niet dagenlang blijven staan, dus stoelen en een bankstel komen door de ballotage. Meubelwinkels zijn om die reden geopend. In ons geval is er bovendien sprake van urgentie. We zijn al een jaar of vijf op zoek naar nieuwe meubels, maar het wil maar niet lukken. Onze lengte speelt een rol, zij meet 182 en ik 191 centimeter. Dat scheelt weinig, maar zo'n minimaal verschil kan...

Allerlei · 19. april 2020
Er zijn veel mensen die zich momenteel vervelen, hoorde ik laatst iemand op anderhalve meter afstand vertellen. Die mensen gaan dan uit complete ontreddering maar een puzzel van vijfduizend stukjes leggen. Niet omdat die op het to-do-lijstje stond overigens, want waarom zou je het maken van een legpuzzel op je takenlijstje zetten? Het lijkt me al met al een vrij zinloze bezigheid, in de wetenschap dat je die foto’s van landschappen en op elkaar lijkende paarden ook gewoon als kant en klare...
Allerlei · 07. mei 2019
Deze week zag ik Bob in het programma Ik Vertrek. Bob heeft met zijn vrouw een watermolen in Frankrijk gekocht, want daar komen dan mensen uit Holland een paar dagen in stilte van de vermoeiende reis uitrusten. In de oorspronkelijke woonplaats van Bob en zijn vrouw, Lelystad, lukte dat niet. Daar hebben ze windmolens, dus je magnetron doet ’t gewoon, maar je zit er toch wat minder rustig. Enfin, daar gaat het nu niet om. Het gaat me om Bob. Het stel kocht niet toevallig een watermolen, geen...

Radio · 09. augustus 2018
In Nederland hebben we de radio heel goed voor elkaar, is mijn conclusie na twee weken in Amerika. Heel lang had ik het idee dat dat continent het summum was op het gebied van radio. Daar werden alle formats bedacht, daar ontstond ook de innovatie. Maar nee, hier in Holland is het interessanter. Nu was ik zo’n 25 jaar terug met een vriend al eens in Florida en daar kwamen we er al snel achter dat het misschien toch niet altijd zo spannend was als we dachten. Internet had je toen nog niet, dus...
Marketing · 06. april 2016
Uitbaters van fysieke winkels klagen weleens dat consumenten steeds vaker alleen komen kijken, om vervolgens online bij een andere winkel te kopen. Tegen een lagere prijs natuurlijk, want het gaat alleen nog maar daar om. Nu lijkt die trend me al een verbetering van het oeroude Nederlandse adagium ‘kijken, kijken, niet kopen’; we zijn blijkbaar al gevorderd tot ‘kijken, kijken, elders kopen’. Maar misschien hebben sommige ondernemers zelf de sleutel in handen voor de volgende fase:...

Marketing · 16. januari 2016
Wie in de supermarkt geld wil besparen, doet er goed aan te kijken naar wat niet in de aanbieding is. Je hebt verschillende soorten boodschappers. Je hebt de categorie die de supermarkt inwandelt en ter plekke wel ziet wat er gekocht gaat worden. Je hebt er ook een die op basis van een gedegen voorbereiding de winkel instapt en het boodschappenlijstje minutieus afwerkt. En dan heb je nog de laatste categorie, waar ik me zelf bij schaar. Die heeft zowel een boodschappenlijstje waar alles wat...
Marketing · 13. januari 2016
Zomaar een etentje in een lokaal restaurant. De jonge serveerster deed haar best. Ze wees op de papieren envelop voor het bestek. Daarop stonden enkele invulvelden, waarin je naam en mailadres pasten. ‘Je kunt je daarmee opgeven voor de nieuwsbrief, die we blijkbaar hebben.’ ‘Die we blijkbaar hebben?’, reageerde ik retorisch. ‘Ja, ik weet het ook niet precies’, antwoordde ze. ‘Oh, misschien is het dan beter dat je jezelf aanmeldt?’ ‘Nee, echt niet, die hoef ik niet.’ Het...

Marketing · 10. januari 2016
Veel bedrijven en instellingen organiseren speciale duurzaamheidsevenementen om mensen bewust te maken van duurzame oplossingen en ze dan te verleiden die te gebruiken. Maar is zo’n thema-evenement wel het meest effectieve middel om meer duurzaam gedrag te stimuleren? Om die vraag te beantwoorden, is het in de eerste plaats van belang te achterhalen waarom mensen zich wel of niet duurzaam gedragen. Vorig jaar deed ik daar onderzoek naar voor mijn marketingstudie¹ aan de Vrije Universiteit in...